Vielse og velsignelse

I kirken prædiker vi kærlighedens grænseoverskridende virkelighed.

Alle skal have lov til at knæle ved alteret og modtage en ægtevielse eller velsignelse af deres kærlighed uanset om de har været viet før, elsker en af samme eller andet køn.

Vielse eller velsignelse i Søborg Kirke

Alle der bor i Søborg Sogn har ret til at blive viet i Søborg Kirke, hvis de er medlem af folkekirken. Hvis I skal giftes, ringer I til præsten og aftaler dag og tidspunkt.

En del par der allerede er borgerligt viede, ønsker en kirkelig velsignelse af deres ægteskab. Den foregår i store træk som en vielse.

Det er ikke muligt at blive viet udenfor kirken.

Hvis du ikke bor i Søborg Sogn

Der er kun 50 pct. præstedækning i Søborg Kirke. For at blive viet i Søborg Kirke  skal mindst én af parterne bo i sognet eller have tilknytning til kirken: Det at betyder at man enten er døbt eller konfirmeret i Søborg Kirke eller man er opvokset i Søborg. Check dit bopæls sogn på sogn.dk. Er du i tvivl så kontakt kirkekontoret på soeborg.sogn@km.dk.

Prøvelsesattest

Før vielsen skal I have en prøvelsesattest fra kommunen. I skal udfylde en ægteskabserklæring på borger.dk for at få prøvelsesattesten. Attesten viser, at I opfylder betingelserne for at indgå ægteskab. Prøvelsesattesten må tidligste udstedes 4 måneder før brylluppet.

Prøvelsesattesten SKAL afleveres til kirkekontoret på Gilleleje Hovedgade 43, 3250 Gilleleje eller sendes via ​sikker post til kirkekontoret.

Nyt navn?

Hvis I vil ændre navn i forbindelse med jeres bryllup, skal I selv ansøge om det på borger.dk . I kan som hovedregel få hinandens mellem- og efternavne. Indtil tre måneder efter vielsen er det gratis at få foretaget navneændring, hvis der er tale om et navnefællesskab. Et navnefællesskab betyder, at I vælger at få hinandens mellem- og efternavne.

Hvis Jeres nye navn skal fremstå på vielsesattesten skal kirkekontoret have navneændringsblanketten eller godkendelse fra jeres bopælssogn senest 14 dage før vielsen.

Vidner

Vielsen har juridisk gyldighed. Derfor skal der være to vidner til stede under vielsen. Vidnernes navne og adresser noteres i kirkebogen. Det kan for eksempel være to familiemedlemmer, som er tilstede i kirken til jeres bryllup.

Samtale med præsten

Før brylluppet har I en samtale med præsten. Mødet med præsten finder som regel først sted kort før brylluppet, men ring i god tid og lav en aftale.

Salmer og musik til brylluppet

Salmevalg aftales med præsten, men I må meget gerne komme med forslag. I kan evt lade jer inspirere af www.dendanskesalmebogonline.dk. Her kan man også høre melodierne til de enkelte salmer.

Hvis I ønsker at bruge salmeblade, bedes I trykke et eksemplar til alle gæsterne plus 5 stk. ekstra til personalet. Salmebladene skal afleveres i kirken senest en time før vielsen.

Blomster og lys i kirken

Pyntning af kirken aftales med graveren, og man kan enten selv komme med blomster, eller de bestilles hos blomsterhandleren.

Ved spørgsmål ang. det praktiske i kirken, bedes I kontakte vores kirketjener Lars Christensen på telefon 48 39 18 10.

Ris m.m

Vi vil bede om, at I informerer jeres gæster om, at der ikke må kastes med fuglefrø og rosenblade. Det er heller ikke tilladt at benytte konfettirør. Vi anbefaler derimod at puste med sæbebobler eller alternativt kaste SMÅ mængder ris.

Fotografering

Gæster og eventuelt fotograf er velkomne til at tage billeder af bruden, når hun går op ad kirkegulvet og af parret, når de er viet og går ned ad kirkegulvet sammen samt efter handlingen. Men under gudstjenesten og vielsen er fotografering kun  tilladt af fotografen efter aftale med præsten. Dette må I meget gerne informere jeres gæster om.

Hvis I laver et salmeblad, vil det være en stor hjælp, hvis I skriver det med fotografering der.

• Brud foran kirken
  • Brudepar med dåbsbarn